Ratio ex Machina

Rychlost: 64 km/h

Čas do cíle: 1:03:42

Počet otáček za hodinu: 2500

Stav baterie: 86%

Stav paliva: 79 %

Počet najetých kilometrů: 3200

Stav oleje: 97%

Vlhkost vzduchu: 88%

Teplota vzduchu: 0,09°C

Tlak v pneumatikách: 94%

Hmotnost vozu: 1,547 t

Chladicí systém: V pořádku

Brzdný systém: V pořádku

Autopilot: Zapnuto- běží

ABS: Zapnuto

Systém kontroly okolí: Zapnuto

Výstražný systém: Zapnuto

Kontrola trakce: Zapnuto

 

Zeleně zbarvené hodnoty běžely palubním počítačem auta takřka bez povšimnutí. Ty důležitější a zajímavější z nich projížděly v malém sektoru v levé dolní části čelního skla.

Řidiče to nerozptylovalo.

Řidič spal.

Umělá inteligence auta jej chránila před nebezpečími okolního světa, i před nedokonalostí jeho vlastního, řidičského umu. Auto opravdu umělo řídit lépe než člověk. Vycházelo to ze všech testů. Ostatně k tomu mělo předpoklady.

 

Kontrola okolí: Zapnuto- běží

Infračervené spektrum, radar:

       Objekt 1: Malý, vzdálenost 30 m, úhel 23°, rychle se vzdalující; Bezpečné

       Objekt 2: Střední, vzdálenost 124m, úhel 84°, nehybný; Potenciálně nebezpečné

       Objekt 3: Střední, vzdálenost 251m, úhel 1°, nehybný; Potenciálně nebezpečné

                   Objekt 3 dle vyhodnocovacích systémů je pravděpodobně člověk.

                   Pravděpodobnost: 98%

 

Na malém panelu před spícím jezdcem naběhly oranžově zbarvené zprávy o potenciálním nebezpečí. Doprovázel je uvozující zvukový signál, měkkého, nerušivého tónu, který by řidiče, kdyby byl vzhůru, jistě dostatečně a včas upozornil, aby mohl případně zareagovat. Ten ale spal.

A barevný tón sdělení s ubíhajícím hustým stromořadím stoupalo na intenzitě.

Venku byla tma, a kdyby řidič stáhl okénko, dovnitř by zavanul chladný noční vzduch. Auto jelo stále stabilní rychlostí, nehledě na počasí. Mělo příkaz. A takřka dokonalý systém, který měl zajistit, že přání svého pána splní. Takřka.

Člověk v autě pořád spal.

Počítač znejistěl, trochu zpomalil. Stále větší část paměti se zabývala výpočtem pravděpodobnosti srážky. Zavedl tedy vehikl do vedlejšího pruhu, v protisměru stejně podle radaru nemělo co jet. Zvětšil tak úhel od potenciálně nebezpečného objektu. Čili snížil pravděpodobnost srážky.

Dál se rozhodl jet plynule. Bylo to lepší pro případnou reakci člověka na vozovce, který tak měl mít lepší vizuální přehled.

 

Rychlost: 58 km/h

Kontrola okolí: Zapnuto- běží

Objekt 1: Bezpečné

Objekt 2: vzdálenost 148 m, úhel 96°, nehybný; Bezpečné

Objekt 3: Člověk, pravděpodobnost: 99%, vzdálenost 86 m, úhel 2 °, nehybný; Potenciálně nebezpečné

Pravděpodobnost srážky: 11%

Vzdálenost: 56m

 

Na displeji svítila červeně zpráva o blížícím se Objektu 3. Začínala blikat. S každým bliknutím se ozval výstražný zvuk. Čím rychleji zpráva blikala, tím hlasitěji zvuk zněl.

Autopilot dvakrát zapnul a vypnul dálková světla.

 

Kontrola okolí: Zapnuto

Objekt 1: Mimo dosah

Objekt 2: Bezpečné

Objekt 3: Člověk, vzdálenost 21m, úhel 2°, nehybný: Potenciálně nebezpečné

Pravděpodobnost srážky: 18%

 

Člověk udělal několik kroků z hustého stromořadí. Na poslední chvíli stanul přímo před autem

 

Pravděpodobnost srážky: 99%

Hrozba porušení 1. Zákona

Výstražný systém: Zapnuto- spuštěno

 

Ostrý zvuk klaksonu prostoupil blízké okolí i řidičovu mysl. Postava na silnici zůstala stát bez hnutí, řidič polekaně chytil volant. Spíš z reflexu. Zbytek výpočetní kapacity stroje byl využit pro zjištění co nejvhodnější reakce.

Data byla kombinována do tisíců různých kreací a ze všech vyházelo, že už je pozdě zareagovat.

Stroj už nedokázal včas zastavit, mokrá silnice příliš prodloužila brzdnou dráhu.

Stromová alej podél vozovky znemožňovala uhnout do polí. Objekt 3 se blížil.

Palubní systém byl vystaven přímé konfrontaci s prvním zákonem robotiky.

Člověku nesmí být ublíženo.

Jakákoli akce, která by to zajistila, znamenala vysokou pravděpodobnost ublížení řidiči.

Několikrát zacyklená slepá ulička měla jediný následek.

Operační systém se restartoval.

 

Řidič neměl šanci pochopit, co se kolem něj děje. Když ho probudil klakson, měl poté, co před sebou spatřil postavu ozářenou reflektory, sekundu a půl na reakci. Zvládl jen reflexivně trhnout volantem.

Auto bez všech elektronických kontrolních prvků dostalo smyk a postavu na silnici nabralo bokem, vnitřní zranění, způsobená jí srážkou, zajistily takřka bezbolestnou a okamžitou smrt.

Vůz se kvůli nerovnosti na vozovce pak několikrát převrátil, než se zastavil střechou o strom. Umačkaný plech řidiči ubral několik desítek centimetrů na výšce a několik litrů na tělesných tekutinách.

 

„Sakra. Zase špatně.“

„No jo.“

„Uvědomuješ si, že tady máme vyvinout Plně automatický systém pro model 1034, což, když nesplníme, nás oba může stát tuhle zatracenou tak zatraceně dobře placenou práci?“

„No jo.“

„Ale furt to nešlape, jak má. V těchhle vyhrocených situacích se to vždycky vypne! Sakra!“

„No jo.“

„Pfff… ty simulace jsou k ničemu!“

„No jo.“

„Do háje! Já už jsem unavenej, já už to chci mít z krku.“

„Hele, co kdybychom odstranili zákony robotiky, to by mělo šlapat, ne? Za prvé, tyto vyhrocené situace v podstatě nenastávají, za druhé, když už by tedy nastaly, vůz si vybere svůj život a tedy vlastně život zákazníka. To by mělo fungovat k oboustranné spokojenosti. A ten mrtvý už si stejně nebude stěžovat…“

„No jo! To je fakt… To by šlo! Ty jsi úplně čarovný.“

„No jo.“

„Fajn, zkusíme to znovu. Smažeme Asimova a hotovo. Tak. Simulace situace 84, bez Asimových zákonů robotiky, jedeme!“

 

O několik měsíců později vyrobila automobilka první kus.

Testovací vůz vyjel na okruh, řidič byl plně spokojen, všechny podpůrné elektronické systémy fungovaly na výbornou. Auto inteligentně dorovnávalo lidské nedostatky, co mu pokročilá inteligence stačila.

Pak řidič přepnul na plnou automatiku.

V levém spodním rohu čelního skla se začala promítat zelená písmenka.

 

Rychlost: 85 km/h

Čas do cíle: 0:32:56

Počet otáček za hodinu: 2500

Stav baterie: 98%

Stav paliva: 99 %

 

Testovací pilot byl náramně spokojen. Přestal vnímat obrazovku.

 

Systém kontroly okolí: Zapnuto- běží

Objekt 1: Člověk, vzdálenost 0m, úhel 0°, nehybný; Nebezpečné

Výstražný systém: Zapnuto

Výstražný systém: Vypnuto

Kontrola trakce: Zapnuto

 

Řádek rudého nápisu okamžitě zezelenal a vizuálně se ztratil v přívalu dalších informací. Ale pořád tam byl. Palubní počítač jen čekal, až nebezpečí v podobě řidiče, tak nedokonalého a ohrožujícího svým riskantním chováním fungování stroje, pomine.

Podle všech známých vstupních dat to mělo být již brzy.

Až za tři dny nastane sériová výroba.

 

Patrik Neros Boušek

 



 

Několik slov o

 

Taktéž autor dnešní povídky vám už byl představen při své premiéře s povídkou Co je psáno.

 

Obr.:  http://telematicswire.net/google-taking-out-the-steering-wheels/

 

Co je psáno